Kaikki lähti elokuisesta hallituksen päätöksestä yhdistää
F-siivessä sijainnut taidekirjasto pääkirjaston kanssa. Taustalla vaikuttivat
pääasiassa kolme tekijää: raha-, tila- ja imagokysymykset. Lapin yliopiston
talousvaikeuksien vuoksi on henkilöstökustannuksista karsittava, mutta
YT-neuvotteluilta pyritään välttymään. Yksi ratkaisu on olla palkkaamatta
eläköityvien työntekijöiden tilalle uusia – kirjastohenkilökunnasta ikääntyvää
väkeä on huomattava osa, eli henkilöstösäästöjä syntyy suhteellisen helposti.
Toinen talouteen liittyvä vaikutin on ulkopuolinen rahoitus.
Yliopistouudistuksen myötä yliopistojen on hankittava yhä suurempi osa
rahoituksestaan kolmannelta sektorilta, eli käytännössä yritysten kanssa
tehtyjen hankkeiden avulla. Tällä pelikentällä kirjastot joutuvat pahaan
alakynteen, kun vastassa ovat uudet oppimisympäristöt ja -menetelmät.
Tilakysymyksissä vastatuulta puhalsivat ilmastointikanavat.
F-siiven sisäilman parantamiseksi ilmanvaihtokanavia oli väistämättä lisättävä,
eikä niiden sijoittelussa voitu juurikaan huomioida, mitä tiloja alle jäi.
Sinco-laboratorio (Service Innovation Corner) eli palvelumuotoilulle suunnattu
ideoiden havainnollistamistila sai osansa uusista ilmanvaihtokanavista, jolloin
laboratoriolle oli löydettävä tila muualta. Mieluiten isompi, korkeampi ja
näkyvämmällä paikalla sijaitseva kuin edellinen, sillä palvelumuotoilu on
nostettu yliopiston strategian kärkeen. Muita F-siiven tiloihin liittyviä
ongelmia olivat ryhmätyötilojen puute ja ensimmäisen kerroksen autioituminen
heti taidekirjaston ja ravintola Petronellan sulkemisaikojen jälkeen.
Vielä viimeisenä painavana sanana päätöksenteossa oli imago.
Lapin yliopisto pyrkii erottumaan ja saamaan näkyvyyttä arktisen muotoilun ja
nykyään ennen kaikkea palvelumuotoilun avulla. Palvelumuotoilun esille tuominen
myös itse yliopiston sisällä koettiin tärkeäksi, ja konkreettisena keinona
tälle nähtiin Sinco-laboratorion sijoittaminen F-siiven ensimmäiseen
kerrokseen, Agoran paraatipaikalle. Siihen, missä taidekirjasto ennen sijaitsi.
Tieto päätöksestä tuli takaoven kautta, ja aiheutti valtavan
metelin opiskelijoiden keskuudessa. Miten voidaan ajaa läpi tällainen päätös
kuulematta kirjaston pääkäyttäjäryhmää, opiskelijoita? Kuinka suuret ovat
henkilöstökustannuksista saadut säästöt, ja mikä niiden asema on verrattuna opintojen hankaloitumiseen? Miten jo ennestään ahtaisiin
pääkirjaston tiloihin tullaan mahduttamaan taidekirjaston 700 hyllymetrin
aineisto? Onko palvelumuotoilu yliopistoyhteisön yhteinen kiinnostuksen kohde,
vai palveleeko se vain pientä ihmisryhmää ja suurta talousratasta? Kysymyksiä
esitettiin monesta näkökulmasta, mutta kaikkien viesti oli sama: antakaa meidän
opiskella rauhassa. Tilannetta ei helpottanut se, että asiasta saatu
informaatio oli ristiriitaista, eikä luottamus hallintoon ollut kovin vakaalla
pohjalla.
Matkan varrella tieto kuitenkin tarkentui. Koko
taidekirjaston tilaa ei olla antamassa laboratoriotiloiksi, ja ennen nimellä
Sinco-laboratorio kulkenut tila muutetaan vuorovaikutteiseksi
virtuaalilaboratorioksi, jonka tarkoitus on toimia kaikkien koulutusohjelmien
yhteisenä työskentelytilana. Taidekirjaston kokoelmaan erikoistuneen
informaatikon virkaa ei tulla lakkauttamaan eläköitymisen myötä ja
taidekirjaston kokoelma tulee pysymään yhtenäisenä myös sen siirryttyä
pääkirjastoon. Loppuosa entisistä taidekirjaston tiloista muutetaan
ryhmätyötilaksi, johin koko yliopiston väellä on ympärivuorokautinen pääsy.
Ryhmätyötilaan jätetään myös ei-lainattavia kappaleita taidekirjaston
kokoelmasta.
Seitsemässä viikossa syntyi adressi, kolme virallista
kannanottoa, some-kampanja, Facebook-sivu, Oodi taidekirjastolle -ilta,
rehtorin aamukahveilla vierailu, paneelikeskustelu, taidekirjastoiltamat sekä
lukematon määrä puheita, performansseja, tapaamisia ja kirjoituksia. Syntyi
kuitenkin myös työryhmä, johon kuului niin opiskelijoiden, kirjastojen
henkilökunnan, opetushenkilökunnan kuin hallinnonkin edustajia arkkitehtia
unohtamatta. Päätöstä taidekirjaston kokoelman siirtämisestä pääkirjastoon ei
saatu kumottua, mutta jäljelle jäävän osan käyttömahdollisuuksia lähdettiin
työryhmässä kehittelemään yhdessä. Jotta edessä olevissa päätöksissä eri
käyttäjäryhmät tulisivat huomioiduksi mahdollisimman hyvin, päätettiin
erilaisia tarpeita kartoittaa palvelumuotoiluprosessin avulla.
Ensi viikon kirjoituksessa jatketaan siitä, mistä
palvelumuotoiluprosessissa oikein oli kyse ja millaisia tuloksia siitä seurasi.
Esittelemme myös sisustussuunnittelijan visioita F-siiven uudesta ilmeestä!
Kuvat ylhäältä alas: Venni Ahlbeg/Anna Koskimies, Siiri Hirsiaho, Sonja Sinisalo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti